کد مطلب:29320 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:93

خداوند، دل او را به ایمان آزمود












4143. سُنن التِّرمِذی - به نقل از ربعی بن حراش، از امام علی علیه السلام، در رُحبه -:در روز حدیبیّه، گروهی از مشركان كه از جمله آنان سهیل بن عمرو و گروهی از پیشوایان مشركان بودند، به سوی ما آمدند و گفتند:ای پیامبر خدا! گروهی از فرزندان، برادران و بردگان ما به سوی تو آمده اند. آنان نسبت به دین، آگاهی ندارند؛ بلكه به خاطر فرار از كار در اموال و مزارع ما فرار كرده اند. آنان را به سوی ما برگردان.

فرمود:«اگر آنان به دین آگاهی ندارند، آگاهشان خواهیم ساخت».

سپس پیامبر خدا فرمود:«ای قریشیان! دست بكشید، وگرنه كسی را به سویتان گسیل می دارم كه به خاطر دین، گردنتان را با شمشیر بزند؛ آن كه خداوند، دلش را به ایمان آزموده است».

[ یاران ] گفتند:او كیست ای پیامبر خدا؟

ابو بكر گفت:او كیست، ای پیامبر خدا؟

عمر گفت:او كیست، ای پیامبر خدا؟

فرمود:«آن، وصله كننده كفش است» و ایشان كفش خود را به علی علیه السلام داده بود تا وصله كند.

آن گاه، علی علیه السلام به ما رو كرد و گفت:پیامبر خدا فرمود:«هر كس آگاهانه به من دروغ ببندد، نشیمنگاهش آتش خواهد بود».[1].

4144. امام علی علیه السلام:هنگامی كه پیامبر خدا مكّه را فتح كرد، گروهی از قریشیان نزد او آمدند و گفتند:ای محمّد! ما هم پیمانان و خویشان توایم. گروهی از بردگان ما به شما پیوسته اند. آنان گرایشی به اسلام ندارند؛ بلكه از كار فرار كرده اند. آنان را به ما برگردان.

[ پیامبرصلی الله علیه وآله] درباره آنان (فراریان) با ابو بكر مشورت كرد. وی گفت:راست می گویند. به عمر گفت:تو چه می گویی؟ گفت:همان گونه كه ابو بكر می گوید. پیامبر خدا فرمود:«ای قریشیان! خداوند، یكی از شما را به سویتان گسیل خواهد داشت كه قلبش را به ایمان آزموده و گردن شما را برای دین، خواهد زد».

ابو بكر گفت:آیا من همانم، ای پیامبر خدا؟

فرمود:«نه».

عمر گفت:آن كس منم، ای پیامبر خدا؟

فرمود:«نه؛ بلكه او وصله كننده كفش در مسجد است» و ایشان، كفشش را به علی علیه السلام داده بود تا وصله كند.[2].









    1. سنن الترمذی: 3715/634/5، فضائل الصحابة، ابن حنبل:1105/649/2.
    2. المستدرك علی الصحیحین:2614/149/2، خصائص أمیر المؤمنین، نسایی:31/86. ر. ك:ج 8، ص 87 (جانِ من).